اصطلاحات تمبر
 
همه چیز در باره تمبر
کلکسیون تمبر

3) شیار  : فاصله  سفیدی است که  بین دو  تمبر به وسیله پرفراز(دندانه های که در تمبر  وجود  دارد) بوجود آمده  است .

4(بلوک : به  چهار  تمبر  یک  شکل  که  کنار  هم  قرار  گرفته باشند  را  بلوک گویند طبیعی  است که  اگر  2تمبر  بهم چسبیده منتشر  شده  باشد  به 8تمبر  از  ان نوع  گفته  میشود  و  بهمین  ترتیب تعداد بیشتر از  تمبرها و  ارزش  یک  بلوک  گاهی از  یک  تمبر  از  همان  نوع  بیشتر  از  4برابر  است .

5)شارنیه: در  زمانهای  قدیم آلبوم های  امروزی  وجود  نداشتند و برای نگهداری  تمبر از  وسیله ای  بنام  شارنیه استفاده مینمودند ، شارنیه واسطی بین صفحه آلبوم و تمبر بود به این صورت که دوطرف شارنیه را با مقداری کمی آب ؟! خیس کرده ، یک طرف آن را به پشت و بالای تمبر و طرف دیگرش را به آلبوم  میچسباندند به این صورت اگر آلبوم کج بشود تمبر ها نمی افتادند در صورتی که شارنیه از تمبر جدا  شود  جای  آن  بر روی تمبر  باقی می ماند.

6) آیرومگرام : کاغذ سبک و نازک که متن نامه در پشت آن نوشته می شود و با تا کردن کاغذ به شکل یک نامه پستی در می آید و توسط پست هوائی ارسال می شود کرایه پستی آن کمتر از یک نامه پستی است.

7)پوشت: نوارهای شفافی هستند که با توجه به فرم و اندازه تمبر بریده و تا شده  و برروی آلبوم نصب می شود. از پوشت بجای شارنیه استفاده میشود.

8) پاکت مهر روز :   هر تمبر یادگاری که چاپ می شود مهر روز منحصر بفردی نیز دارد که  نشان دهنده عنوان تمبر و تاریخ انتشار آن است. پاکت مهر روز( پاکت نخستین روز انتشار) پاکت مخصوصی  است که تمبر پستی روی آن چسبانده شده و تمبر فوق بوسیله مهر مخصوص آن تمبر ابطال می شود.

9)مگزیموم کارت : کارت پستالی که روی  سطح عکسدار آن تمبری  با موضوع مشابه چسبانده و باطل شده باشدو مهری جهت ابطال کارت به کار رود.

10) دفترچه تمبر دار یا بوکلت: به یک یا چند سری تمبر که  داخل یک جلد مقوائی قرار داده شده باشد که توضیحاتی در باره تمبر در ان نوشته شده  است .

11) پنس: یک وسیله ضروری جهت نگاه کردن  تمبر .

12) ذره بین: وسیله ای برای نگاه کردن دقیق به تمبر 

13) دندانه شمار:دندامه شمار کارت مخصوصی است  که معمولا از مقوا ساخته میشود  و بوسیله آن دندانه های  تمبر اندازه گیری میشود. شمردن  دندانه های تمبر  در جهت عقربه های  ساعت  است.

14) آلبوم : وسیله ای  برای  نگهداری  تمبر های  شما.

15)فیلمگران:  ته نقشی  که  داخل  تمبر  وجود  داشته  و  در  زیر  نور  بخوبی  قابل رویت  است ( دارای 6نوع میباشند)البته از بهمن ماه 1368 تمبر ها بدون فیلمگران چاپ شدند.

16)دپلاسه: در بعضی تمبرها که چند رنگ  میباشند گاهی در ضمن چاپ  یکی از رنگها از محل اصلی خارج  میشود و جای ان  سفید و یا رنگ دیگری جایگزین میشود که به آن دپلاسه گویند.

17)ارور Error: به  اشکالات  چاپی که  در  چاپ تمبر بوجود میاید گفته می شود مثل چاپ نشدن یک رقم  در  بعضی تمبر ها یا وارانه چاپ شدن تمبر،یا چاپ نشدن قسمتی از فرم  اصلی  تمبر در  بعضی  تمبرها.....

18) پاکت تمبر دار:  پاکتی گفته می شود که طرح تمبر توسط شرکت پست از قبل بر روی آن چاپ شده . از این پاکت ها  برای نامه های  عادی  شهری و بین شهری استفاده می شود و در صورتی که  اضافه وزن نداشته باشد نیازی به چسباندن تمبر روی آن  نیست.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


به وبلاگ تمبر و تمبر شناسی خوش امدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 68
بازدید دیروز : 51
بازدید هفته : 210
بازدید ماه : 203
بازدید کل : 64932
تعداد مطالب : 10
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1


Flag Counter